Sote-uudistuksessa on ratkaisujen aika. Julkinen terveydenhuoltomme tulee pelastaa. Kun julkiset varat ovat tiukoilla, on tärkeää, että järjestelmä on viisaasti rakennettu. Kansainväliset keskustelut ovat varsin yksimielisiä hyvän terveydenhuollon suuntaviivoista:
* integroitu potilaskeskeinen hoito,
* painopisteen siirtäminen perusterveydenhuollon suuntaan sekä
* hyvä digitalisaatio, joka palvelee sekä hoitoa että potilaita.
Integroitu palvelujärjestelmä sekä sitä tukeva tietojärjestelmä merkitsevät potilaiden saumatonta hoitoa kodin, terveyskeskuksen ja sairaalan välillä sekä terveyden- ja sosiaalihuollon kesken. Nykysysteemiin kustannuksia rasittavat järjestelmän sairaalavaltaisuus sekä hallinnon ja rahoituksen monikanavaisuus.
Integraationa ei riitä pelkkä hallinnollinen integraatio joillakin suuralueilla, vaan tarvitaan toiminnallinen integraation luonnollisilla alueilla. Luonnolliset maakuntapohjaiset alueet pystyvät parhaiten ja kokonaisvaltaisesti palvelemaan alueellista terveystyötä. On myös muistettava, että itsehallinnollisille sote-alueille tulee myös maakuntaliittojen nykyään hoitamia suunnittelutehtäviä.
Sote-rakennepäätöksellä on kiire, jotta järjestelmän rapautuminen voidaan pysäyttää ja alueiden suunnittelu pääsee tosivauhtiin. Päätöksentekoa hidastavat muuta asiat, kuten rahoituksen yksikanavaisuus tai laajemmat aluehallinnon kysymykset tulee siirtää seuraavaan vaiheeseen ja edetä asteittain. Onhan sote etusijalla ihmisille tärkeänä ja julkiselle vallalle kalliina järjestelmänä.
Väestön ikääntyessä on sote-kustannusten kannalta avainasemassa ikääntyvän väestön terveys ja toimintakyky. Suomen tilannetta helpottaa, että nopeasti kasvaneen ikäihmisten joukon terveys ja toimintakyky ovat hämmästyttävästi parantuneet. Nyt kannetaan kaunista satoa viime vuosikymmenien elintapojen parantumisesta erityisesti ravinnon ja tupakan suhteen.
Sote-uudistuksen rinnalla onkin tärkeää tehdä myös rohkeita terveyspoliittisia päätöksiä, koskien mm. tupakka-, alkoholi- ja ravintopolitiikkaa. Ne ovat rakenteellisia uudistuksia, jotka eivät yleensä maksa. Päinvastoin – esim. tupakka-, alkoholi- ja virvoitusjuoma/karkkiverot tuovat valtiolle rahaa. Nämä toimenpiteet lisäävät tehokkaasti väestön terveyttä, lisäävät ikääntyvän väestön toimintakykyä, vähentävät sote-palvelujen tarvetta ja pidentävät työuria.
Hannu Pajunpää-seminaari
Kokkola 14.9.2015